maanantai 26. toukokuuta 2014

Odotamme pentuja heinäkuulle!

Molemmat rexit ovat varustettu kirkuvan punasilla tisseillä, ja selkeästi massu on alkanut pyöristymään :)
Heinäkuun alkuun siis molempien laskettuaika, viikolle 27 Raijan ja Maggien menee 28 viikolle.
Voi olla että hyvin samoina päivinä synnyttää, vaikka astutukset olivatkin niin eripäivinä. Raijahan treffasi vappuna Niitin ja Maggie vasta 4. päivä Karpon. Raijahan viimeksi synnytti vasta 69vrk, kun taas Maggie kuuluu tähän 66vrk ryhmään.

Molemmista odotettavissa kaiken kirjavaa lasta.

Raijalta
pojat: mustia, sinisiä, suklaita tai liloja valkoisella tai ilman
tytöt: kilppareita, sinikilppareita, suklaakilppareita tai lilakilppareita valkoisella tai ilman

Maggielta
musta, sininen, suklaa tai lila valkoisella, tabbylla tai ilman


lauantai 3. toukokuuta 2014

Kevät etenee ja kesää odotellaan

Kevät on kääntymässä kesään, ja kaikkea raportoitavaa on unohtunut kertoa.

Aloitetaan vaikka pääsiäisestä, mikä tuli vietettyä Hankasalmella kissaporukassa. Yhdistyksemme päätti lähteä kiertueelle Keski-Suomeen ja viedä TICA sanomaa väelle.

Näyttely alkoi olla lopulta sen sortin katastroofi, kun tuomareita sairastui, koko näyttelytila piti tyhjentää ja kissamääräkään ei meinannu täyttyä että olisi helpommalla päässyt kun olisi perunut koko show:n. No onneksi näyttely pidettiin ja hauskaakin oli, vaikka allekirjoittanut meinasi tarvita muutaman lisäsiiderin ettei totaalista hermoromahdusta tullut.

Itse raahasin paikalle viimesimmästä rex pentueesta Tiivin aka kuranaaman, Darvinin aka ADHD-lapsi, Raijan, Ljuban, Garikin ja Lissun. Olihan tuossa poppoota, sekä omistuksessa olleet Casper, Merlin olivat myös paikalla. Onneksi oli isompi mökki vuokralla, kun kaikilla pari kissaa matkassa.

Näyttely meni hienosti junioreilla Tiivi ja Darwin saivat DGC tittelit ja Ramses sai GRCA tittelin.

Vanhat pierut jäivät nuorempien varjoihin, mutta niinhän sen pitää mennäkkin. Ainoastaan Ljuba kävi napsimassa finaaleista sijoja. Rex lapset ilahduttivat vuoron perään yleisöä finaaleissa.


Hankasalmen reissussa oli jotain taikaa, koska Ljuba VIHDOIN teki sen odotetun kiiman. Eihän siihen mennyt kun 2,5 vuotta. Kiireen vilkkaan järjestämään Milon kanssa treffejä, ja lopulta kun nuoripari pääsivät samaan huoneeseen iski Milolle jännä päälle. 3vrk kun toistensa naamoja olivat auringonpalvojat katselleet, niin tuli mieleen muutkin aktiviteetit.

Raija sitten innostui myös kiimaamaan ja onneksi Niitti sulho asustaa vähän likimmällä, ja pariskunta pääsivät treffeille vappuna.

ja ei kahta ilman kolmatta, nyt sitten järjestellään Maggien treffejä.. jotka toivottavasti huomenissa onnistuu. Onneksi molemmat treffiläiset ovat vanhoja konkareita, joten jos ilman kyräilyjä päästäisiin asiaan.

Eli heinäkuun alkuun odotellaan siis kahta cornari pentuetta ja yhtä itispentuetta. Sitten taas hetken aikaa pidetään taukoa, kunhan Tiiville löytyy joku sopiva herra X.

perjantai 14. maaliskuuta 2014

Ja Oscarin saa..

Kovasti täällä odoteltiin Raijan pentuja, ja odoteltiin, ja odoteltiin... Kunnes koitti laskettuaika ja Raijapa teki kiiman.

Eli valeraskaus oli tuomio (siksi niitä pentujakaan ei tuntunu).
No, uusintayristystä seuraavasta kiimasta ja seuraavasta kiimasta astutetaan myös Maggie.

2015 suunnitelmia tässä kovasti pohditaan, ja Tiiville pitäisi se poikaystävä jostain keksiä. Darwinille suorittaa terkkatutkimukset, ja sen jälkeen poitsu onkin vapaana muutamalle tytölle jos innokkaita riittää :)

torstai 9. tammikuuta 2014

Kikkuraa luvassa

Uuden vuoden aaton treffit mitä ilmeisemmin tuotti tulosta, koska Raija on alkanut hautomaan urakalla pesässä. Kaikki rexini muuttuvat kanaemoiksi jos treffit ovat onnistuneet, ja näin toivon nyt taas. Viikolle 10 olisi luvassa kikkuroita.


torstai 28. marraskuuta 2013

Show Must Go On! 23.-24.11.2013 Helsinki

FINTICAt sai pitkästä aikaan näyttelyn tehtyä ja pidettyä. Itse toimin näyttelyn näyttelypäällikkönä, ja pitkää päivää tuli tehtyä että saimme näyttelyn vietyä kunnialla läpi.
Paikkana oli mahtavasti toiminut Helsingin Messukeskus, tilaa ja happea riitti vaikka koko viikonlopun vierailijasaldo oli 55 000!!!

Perjantaina kävimme porukan kanssa pistämässä paikat kuntoon päivällä, kiitos meidän miesten! Illalla Hanne körötteli Lahteen, koska la aamulla oli aikainen herätys. Piti olla tarkastamassa rokotuksia ovella. Myös kilppurinaamion tuleva sijoituskoti Mimmi oli matkassa auttamassa ja opiskelemassa kissinäyttelyitä. Matkassa oli Diego (CornFlakes Flight of Icarus), Maggie (PikkuPirun Undersea Gal), Raija (PikkuPirun Salve Mea) ja Ljuba (Quisha Oriclis), Hanne oli tuonnut sitten alkuvuonna syntyneen Hyypiön (PikkuPirun Last Airbender) mukaan.
kuva:catza.net

Tuomareina oli Jean-Mark Lagarde Ranskasta, Chris Unangst Jenkeistä ja Vlada Beninya Venäjältä, joka oli vanha tuttu jo muutamasta näyttelystä. Suureksi yllätyksekseni Diego miellytti tuomareita vaikka on niin vanhaa tyyppiä kun olla ja voi.  Lagarde tosin väitti Diegoa lihavaksi mutta Vlada pyysi putsaamaan silmälasit :D Diego pyörähti finaaleissa tuloksin: AB 3, AB3, SP1, SP2, SP4 ja yltäen näyttelyn parhaaksi lyhytkarva itikseksi ja 7. parhaaksi kastraatiksi.
kuva: catza.net

Maggie ei yltänyt finaaleihin mutta kisaili Hyypiön kanssa samassa divisioonassa. Vain Vlada huomari Maggien hännänpäässä olevan vamman, ja tiputti 2. sijalle, muutoin mummo veti pidemmän korren lapsenlapselta.
kuva: catza.net

Raija oli ihmeen hyvällä tuulella koko viikonlopun, ei antanut kovin pahasti keskisormea maailmalle. Frouva esiintyi sen verta vakuuttavasti että finaalipaikkojakin heltyi AB2, AB2, AB4, SP1, SP3 ja lopulta oli paras cornish rex ja 5. paras aikuinen kissa.

Ljuba yllätti sitten eniten. Vladahan haukku Ljuban pystyyn Tallinnassa, mutta nyt oli kehitystä tullut positiivisempaan suuntaan. Vladan piti varmistaa "että onko tämä sama kissa?". Ljuba ramppasi joka finaalissa ja hermot kesti koko pitkän viikonlopun! Tulokset olivat komeat AB1, AB3, AB4, AB5, SP1, SP2, SP3, SP4 ja näin ollen paras itämainen lyhytkarva sekä BOB 3! Ljuba oli myös FINTICAtin paras aikuinen kissa ja viimekauden paras aikuinen kissa.


Oli taas huippu kivaa TICAilemassa, ja kovin on lämminhenkistä palautetta tippunut :) Seuraava näyttely on vasta huhtikuussa keski-suomessa, joten nyt saa rauhassa sitä alkaa valmistelemaan. Kiitos Hannelle että toi Hyypiön pyörähtämään Helsinkiin, oli kiva nähdä miten komea nuorimies siitä on kasvanut lopulta :) 

keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Kiire!

Löytyi vihdoin rako blogille myös. Kiirettä on pitänyt kun järjestettävänä on Helsingin Messukeskukseen TICA näyttely, mikä lopulta paisui suurimmaksi mitä yhdistys ikinä on tehnyt. Asioiden hoitamista ei ole auttanut lakkouhkailut, mitä posti sekä lentokenttätyöntekijät on harrastaneet.

Pennelit voi hyvin ja paksusti :) Ryhmärämä kävi viime viikolla hakemassa 1. rokotukset ja näin ollen luovutus on joulukuun puolessavälin. 4 riiviön keppostelu alkaa jo allekirjoittanutta hieman ärsyttämään, tyhmyys tuntuu tiivistyvän porukassa :D 

Seuraava pentue onkin hyvin yksitoikkoinen väritykseltään, kun kanelia yritetään tehdä urakalla...

Luvassa näyttelyraporttia kunhan ensin selvitään hengissä vkl yli!

maanantai 12. elokuuta 2013

Hellurei

Arki on niin vauhdikkaasti rullannut, että blogin päivitys raahaa perässä.

Lissun nelikko täytti tänään 2 viikkoa, ja pikkuhiljaa karvamadot alkavat muistuttaa pieniä kissanpentuja. Mielenkiintoista nähdä millainen poppoo Museista tulee, mutta tällä hetkellä olen hyvin toiveikas kaikkien suhteen. Ainukainen tyttö jää sijoitukseen, ja toivottavasti kaikki pojat päätyisivät aktiivisiin sekä rakastaviin koteihin.

Tämän vuoden ainoa näyttelykin on jo tiedossa, eli marraskuun TICA Helsingissä. Vielä kun keksisi porukan sinne, tosin äippärahoilla ei kyllä paljoa juhlita. No, ainakin 1 kissa ilmoitetaan :D

Tämä oli nyt tälläinen "hengissä ollaan" päivitys. Päivitellään enempi kun pennutkin kehittyy..

sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

4 viikkoa odottelua

Lissun ja Casperin treffeistä on jo kulunut hyvän aikaa, ja selkeästi massu on mammalla pyöristynyt. Heinäkuun loppuun odotellaan kaiken laikukkaita rex-lapsia syntyvän :) Pojat tylsästi valkolaikkuja ja tytöt ovat sitten kilpparivalkosia, joita kovasti toivon tulevan. Maha on jo nyt isompi kuin Raijan oli, joten uskoisin tällä kertaa tulevan muutakin kuin 1 lihava lapsi. Alustavia kyselyitä on ihan mukavasti tullut, ja jos tyttö ilmaantuu niin sille pitäisi se sijoituskoti etsiä.


Muuten meno on ollut hiljaista, tulevaa näyttelyä on järkkäily ja hellettä oltu piilossa :)


torstai 23. toukokuuta 2013

Maailman paras koira


Syttyi taivaalle uusi tähti,
koiraenkelinä tästä maailmasta lähti.
Nyt saat juosta lailla tuulen
vihreillä niityillä ajattomuuden.
Tuskaa, kipua, surua ole ei,
uni lempeä sinut sateenkaarisillalle vei.
Hyvää matkaa pikkuinen,
täällä sinua ajattelen.


Oona
Shabash Sarah
8.8.1998 - 23.5.2013


keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Mihin vaakakuppi kallistuu?

Tässä kun on tullut tapeltua erinäisten terveyspulmien kanssa, niin samalla väkisin on katsellut mitä muualla tapahtuu. Tuntuu että Suomessa on kolme eri koulukuntaa kasvattajissa joilla on pääpaino, joko terveydessä tai ulkonäössä ja sitten ne jotka yrittävät taiteilla näiden välissä.

Itse olen yrittänyt pitää pääpainon terveydessä. Koska jos perustus on kunnossa, niin helppo rakentaa mökki päälle. Valitettavasti suurinosa kasvattajista pitää erityisen tärkeänä kasvatuksessa ulkonäköä ja sen viemistä äärimmäisyyksiin. Tällä hetkellä esim. nelosten terveys ei ole niin hyvä, että voitaisiin harrastaa hyvin korkeita sukukatokertoimia tai sukusiitoskertoimia. Tai että yhtä ja samaa kollia käytetään lähes joka pentueeseen vain sen takia, että se sattuu tuottamaan jotain ulkonäöllisesti haluttua asiaa. 

Monesti tämä ulkonäköpainotteinen kasvattaminen perustellaan sillä, että näyttelyissä ei pärjää ns. normaalinäköiset kissat. Että on ajan ja rahan tuhlaamista kasvattaa vähemmän extremejä. Tuomarit tottakai jaksavat toivoa extremempää kissaa pöydälleen, mutta eikö heidänkin tule taipua jos kasvattajat alkaisivat kasvattaa normaalinäköistä sekä terveempää kissaa? Tottakai se olisi aikaa ja kärsivällisyyttä vievää, mutta eikö kasvattaminen kuulukkin olla? 

Itse koen tällä hetkellä taistelevani tuulimyllyjä vastaan tässä asiassa, ja toivon että uudet kasvattajat jaksaisivat vielä panostaa myös terveyteen. Olenkin tehnyt päätöksen, että Ljuban pentue tulee olemaan viimeinen itämaispentue mikä kissalaani syntyy. Yksin kertaisesti aikani ei tule riittämään 2 eri rodun kasvattamiseen sekä yksityiselämäni hoitoon. Valinta oli hyvin helppo rotujen väliltä, koska cornarit rotuna on mennyt eteenpäin terveyden puolesta ja myös kasvattajien yhteistyön merkeissä. Tätä en voi allekirjoittaa neloskategorian puolella. 

Eli jatkossa panostetaan kikkaroihin ja niiden kasvattamiseen sekä näyttelyttämiseen :)

lauantai 9. helmikuuta 2013

Asiaa allergiasta

Olemme saaneet uuden "mukavan" päänvaivan, allergian.

Latvian poika Garik on alkanut allergisoimaan välillä, mutta 100% varmuutta ei ole että mille. Ensimmäinen turpoaminen tapahtui joulun alla, ja silloin Bephantenissa oleva lanoliini teki herran tassun turpeaksi ja korvat turposi myös. Rapiat viikko takaperin tapahtui mystinen korvan turpoaminen jälleen. Tilanne äityi niin pahaksi että seuraavana päivänä korvasta irtosi nahka ja jouduttiin harrastamaan rasvailua sekä AB-kuurin antoa herralle.

Garik ei suinkaan ole ainoa joka turpoaa, vaan tyttären poika Milo on viime syksystä lähtien joutunut säännöllisesti ottamaan kortisoonipiikin korvien turpoamisen sekä kutinan takia. Vielä emme tiedä mikä näitä allergisiaoireiluja aiheuttaa.

Ja jotta allergiakissat tähän lopu, niin garikin muutama poika on saanut allergisia kohtauksia niin ruualle kuin heinälle.

Tässä on oiva esimerkki siitä miksi tahdon pitää tuontienlinjat omissa käsissä, koska ikinä ei tiedä mitä sieltä takaa tupsahtaa. Näin on helppo sulkea tietyt linjat ettei ne leviä kuin kulovalkea pitkin poikin.. Valitettavasti Garikin nimi komeilee jo muutaman kissalan sukutauluissa, ja näemmä se jatkaa kulkuaan edelleen johon en voi vaikuttaa. Muuta taas ei voi kuin pitää sormet ristissä, ettei noita allergioita poksahtele enempää.

Rujon näköinen korva

Lapsen lapsi turpoaa myös

Ja karvat lähtee kainaloista..

keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Ihmeiden ihme!

Niihän siinä kävi sitten, että Raijakin viitsi vihdoin ja viimeinen synnyttää valtavan mahansa tyhjäksi. Laskettuaikahan oli laskettu viime viikonlopulle 5.-6.1., mutta Raija vaan huiteli menemään, leikki ja söi. Maanataina olin varma että nyt tapahtuu, koska limatulppaa alkoi tulla jo ihan lorinan kera ulos. Päivä vaihtui illaksi, ilta yöksi ja taas vaan odoteltiin..
Tiistai aamuna heräsin 3.30 tsekkaamaan tilanteen, koska ei mitään ääntä ollut koko yönä kuulunut. Raija kovasti pesi itseään ja matolta löytyi jälleen iso klöntti limatulppaa. Siinä puolitoista tuntia seurailin tilannetta, mutta siinä vaiheessa kun Raija meni takaisin Garikin viereen nukkumaan päätin minäkin siirtyä vielä vaakatasoon sänkyyn.
Myöhemmin aamulla heräsin 9 pintaan, ja mielenkiinnosta menin yläkertaan katsomaan joko olisi edistystä tapahtunut, mutta ei mitään! Tässä vaiheessa oli jo pakko konsultoida eläinlääkäriäni, koska vuorokausia alkoi olla 68 kasassa astutuksesta ja mitään merkkejä synnytyksestä ei ollut. Eläinlääkäri totesi puhelimessa, että jos emo vaikuttaa normaalille ja pennut liikkuvat niin ei syytä paniikkiin. Odota ja katsele.

Minä sitten noudatin eläinlääkärin ohjetta ja mielessäni kiroilin, että tietysti Raija alkaa synnyttämään heti kun on 16.30 lähtö sovittuun tapaamiseen. Ilmeisesti kiroilut ja konsultaatiopuhelu sai Raijankin kypsymään, koska 11.20 huomasin ekan kerran kissan supistavan kunnolla. Kissa alakertaan sturdiin ja odottamaan, mutta eihän se rouvalle passannut! Sturdi ja makkari todettin olevan niin perseestä että supistelut loppu kuin seinään. Selvä, kissa takaisin yläkertaan ja annoin sen etsiä sitten sopivan ähräyspaikan.

12.00 päästiin jo siihen pisteeseen, että vedet meni. Ja sitten alkoi ikuisuudelta tuntuva ponnistaminen.. Raija ponnisti ja ponnisti, eikä mitään edistystä tuntunut tapahtuvan. 12.30 ilmestyi epämääräinen ruumiin osa tortusta, ja sitä siinä ihmettelin kunnes tajusin että sehän on pennun kieli! Siinä vaiheessa totesin ääneen, että saa nähdä onko tuo edes hengissä.
12.45 Alkoi jo kuono sekä leuka näkyä, ja siinä vaiheessa tajusin "o-ou, nyt tulee helvetin iso pentu". Tasan 13.00 mustavalkoinen poika putkahti ulos maailmaan. Raija putsasi pennun sekä katko napanuoran ja söi istukan. Pentu oli iso ja elossa! Siinä sitten tovin ihmettelin ja rupesin odottelemaan supistuksia lisää. Ja edelleen odottelin ja odottelin, kunnes kävin kohdun läpi ja totesin, että ei siellä enempää pentuja ole! Herralla painoa oli kunnioitettavasti 123g!!

Raija ja Casper sai siis todellisen rakkauslapsen, mustavalkoisen smokkipojan "Sulevin".
Virallisemmin herra on PikkuPirun Last Airbender, Avatar- sarjan mukaan. Pennulla on jo koti tiedossa :)


keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Vielä pari päivää..

Pesän tarkistusta

Niin se meni joulu ja uusi vuosi, että hujaus kävi! Itselläni pyhät meni sattuneesta syystä hyvinkin rauhallisin merkein, onhan tuota omaa rantapalloa jo kasvateltu 30 viikon voimin ;)

Toinen rantapallo alkaa olemaan ihan kalkkiviivoilla ja lauantaina tulee maagiset 66 vuorokautta astutuksesta. Jos sukunsa naikkosiin Raija tulee, niin silloin vauvoja tulisi maailmaan. Olen parhaani mukaan yrittänyt tunnustella massua, ja laskea montako mukulaa olisi odotettavissa, mutta varmaa on vain se että ainakin 2 sieltä tulee. Hyvin mahdollista että enemmänkin, mutta se jää sitten synnytykseen asti arvoitukseksi.

Raija on viimeisien päivien aikana muuttunut hieman levottomammaksi ja mielellään käy makkarin puolella lepuuttamassa hermojaan sekä syömässä vauvaraksuja. Sturdi on jo kasattu valmiiksi ja kaikki tarvittavat tavarat etsitty hollille. Raijan mielestä sturdi vaikuttaa ihan ok:lle paikalle synnyttää, koska siellä on pitänyt käydä möyhimässä peittoja paremmin. Vielä siis pari päivää tässä pitäisi jaksaa odottaa kikkaroiden laskeutumista, viimeksihän semmoisia on odotettu 2010 marraskuussa, joten astetta isompi on odotus jopa minulla!

61 vrk täynnä
Ljuban, Quisha Oricliksen toinen omistaja Heidi sivisti minua eilen, että neito on nyt Quadruple Grand Champion titteliltää. Eli nyt kerätään enään pisteitä sekä rinkivoittoa siihen korkeimpaan :) Meillä on muutto muutenkin hieman vielä kesken TICA:n kissojen rekisteröintien suhteen, mutta Casper ja Lissu sinne on seuraavana menossa. Onneksi noita rekkarointeja voi hoitaa siinä vauhdissa kun kissoja näyttelyttää.

Seuraavan kerran voikin kirjoitella jo Raijan vauvoista ja synnyksestä tänne :)

keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Vuosi 2012

Tämä vuosi on ollut muutosten vuosi. Paljon uusia päätöksiä on tullut tehtyä kasvatuksen osilta, sekä yleisesti arvojen osilta. Suurin muutos taitaa olla että kasvatus vaihtui TICA:n alaisuuteen, koska vanhassa kattojärjestössä asioiden hoitaminen haluttiin tehdä vaikeaksi kasvattamisen osalta. Toinen iso päätös oli, että  kaikki sijoitusnaaraat synnyttävät minun luonani sekä hoitavat pennut myös.

Raskaaksi myös tämän vuoden teki ainoa pentue, josta lopulta ei jäänyt yhtään pentua henkiin. Toisaalta tämä pentue opetti minulle paljon itämaiskasvatuksesta, ja helpotti kovasti erästä ajatusta mikä minulla on ollut jo pitkään itämaisten suhteen. Siitä lisää ajankohtaisempana aikana..

Onneksi koko vuosi ei ole ollut pelkkää menetystä ja murhetta, koska porukkaamme liittyi keväällä Ljuba. Heidin ja minun yhteinen projekti Moskovasta, josta tykättiin myös tuomareiden suunnalta.

Lissu mummo ilmoitettiin myös näyttelyihin ja yllätykseksi joka kerta rouva oli TP ja myös VP jos väkeä oli tarpeeksi paikalla! Tuli myös pari BIS voittoa, ei huono suoritus kohta 6v mummolle :)

Iloisin asia kuitenkin taitaa olla, se että minulla on kaksi rex poikaa jotka ovat kasvatuksessa mukana. Casper yllätti totaalisesti saamalla Raijan tiineeksi, ja nyt näitä ylläreitä odotellaan 6.-7.1. syntyväksi.

PikkuPirun väki hiljentyy joulun viettoon ja palaa uudestaan astialle, heti kun Raija poksahtaa!

Yllätyksellistä joulua sekä riemukasta uutta vuotta kaikille kasvatinomistajille, 
sijotuskodeille sekä yhteistyökissaloille!

Loppuun yksi närkästynyt mammakissa ja
muuten vain pahaa katsetta jakava Pinkki :D



perjantai 30. marraskuuta 2012

Tapaus Raija..

Kuvausta arvostava mammakissa :D
4 viikkoa on nyt kulunut Raijan ja Casperin treffeistä. Ja mitä ilmeisemmin vuosi 2013 alkaa kikkurapentujen kanssa. Raijan tissit punottavat edelleen ja ovat sen verran turpeat, että uskoisin sen olevan tiine. Myös pieni sievä pyöristyminen vatsan seudulla tukisi tätä asiaa. Pari viikkoa sitten pientä pahoinvointia oli ilmassa ja ruoka ei kelvannut. Nyt syödään kuin hevoset konsanaan ja vielä yritetään koirienkin ruoat syödä.

25vrk treffeistä
Pentuja odotellaan viikolle 2, jolloin 66vrk. täyttyy. En usko että kovin iso pentue on tulossa, koska vatsan pyöristyminen on ollut suht maltillista. Mahdolliset värit tulee olemaan pojilla musta ja mustavalkea, sekä tytöillä kilppari ja kilppari valkoisella. Pennut rekataan TICA:n. 

29vrk treffeistä


maanantai 5. marraskuuta 2012

ERY-SYD 4.11.2012

Ljuba tuli, näki ja voitti!
Siinä aika tiivistetysti mitä Eryssä tapahtui.

Kumma miten kaksi Ö mapin kasvattajaa on onnistuneet ostamaan kissan, joka kuitenkin oli BIS. Ilmeisesti vahinkoja sattuu? ;)

Tämä näyttely oli viimoinen FiFe näyttely ja jatkossa käymme TICA, CFA ja WCF näyttelyissä, kunhan kevään aikana aikataulut ja muut kuviot selkiytyvät vuoden 2013 lopulle.

Raija kävi kuun alussa treffeillä ja mahdollisesti viikoilla 47/48 tulisi tapahtua jotain jos astutus onnistui. Itse en kauhean optimistinen ole, mutta katsotaan katsotaan.. Seuraavan kerran aikaisintaan tyttöjä astutetaan vasta helmi/maaliskuun aikana, joten jos nyt ei tärppää niin siirrymme suosiolla kesäpentuihin. Ljuban astutuksia ollaan Heidin kanssa pohdittu, mutta koska neito ei vielä ole kiimannut niin odottelemme rauhassa ensi kevättä ja niitä kiimoja :)

Palaamme asiaan loppuvuodesta vielä tai jos jotain raportoitavaa Raijan tilasta tulee..

tiistai 23. lokakuuta 2012

Aikansa kutakin..

Niin se tuli tässäkin kissalassa aika täyteen Fifen sekä Kissaliiton alaisuudessa. Viime perjantaina pistin paperit vetämään TICA:n ja oikein tyytyväisin mielin sinne siirryn. Vuoden verran tätä muuttoa olen pohtinut ja viimeaikaiset liiton sekä toimihenkilöiden sekoilut, järjettömät päätökset sekä hintojen älytön korotus sai päätöksen tuntumaan hyvinkin helpolta.

Tässä kun jo tovin on kasvattanut niin olen huomannut sellaisen asian, että kykenen tekemään kasvatuspäätöksiä ilman, että istun joka kuukausi näyttelyissä tuhlaamassa vapaa-aikaani ja rahaani turhan päivisiin papereihin sekä ruusukkeisiin. Tuntuu että mitä vähemmän näyttelyissä pyörii niin sen mukavempaa tämä touhu on ja sitä terveempiä ovat kissat. Toki piipahdan silloin tällöin näyttelyissä, kun siltä tuntuu mutta jatkossa minua näkee TICA puolella. Viimeinen FiFe näyttely tulee olemaan ERY-SYDin drive-in näyttely sunnuntaina.

Onneksi meillä kasvattajilla on Suomessa siinä mielessä erityinen tilanne, että voimme kolmesta eri kattojärjestöstä valita sen itselleen sopivan vaihtoehdon. Itse kannatan sellaista kattojärjestöä missä kannustetaan oma-aloitteisuuteen sekä kasvattajia ei pidetä umpi idioottina vaan valinnat suoraan on kasvattajan käsissä. Myös sellainen järjestö saa minun tukeni jossa oikeasti rangaistaan rangaistavista teoista järjellä ja sääntöjen mukaan, eikä tulkita sääntöjä niin että miten se sopii järjestölle itselleen parhaimmiten. Harmillista että Kissaliitto itse ajaa kasvattajat sekä rivijäsenet tähän tilaan että yksinkertaisesti on järkevintä siirtyä toiseen kattojärjestöön, kun kansalliset säännöt on tehty niin hankaliksi. Näin kävi Tanskassa, ilmeisesti Suomi tahtoo toistaa tilanteen.

Mutta sitten hieman kevyempiin uutisiin :) Täällä kovasti odotellaan Raijan aka sinisen Jeesuksen kiimaa. Sulhanen on oma kolli Tero aka Niitti punainen krokotiili Romaniasta. Eli heti vain kun neito alkaa jollottamaan pääsee pariskunta treffeille. Alla muutama kuva viime perjantain Terpan kyläilystä..



maanantai 27. elokuuta 2012

Pentuja

Vielä olisi kotia vailla 3 pentua, 2 simsku poikaa ja itis tyttönen..

Ilmeisesti tämä kesä on ollut liian tuottelias pentujen osilta koska selkeätä ylitarjontaa on ollut, ja näin pennut roikkuvat kotona vähän jokaisella kasvattajalla. Päätinkin pitää hetken paussia nelospentujen osilta ja järkevöittää suunnitelmiani näin.

Cornari pentueita on suunnitteilla vuoden loppuun parikin, ensisijaisesti yritämme Niitti x Raija yhdistelmää. Lissun astutus mahdollisesti menee vasta ensivuoteen, riippuu ihan miten aika antaa periksi.

Didi, PikkuPirun Sudenmorsian siirtyikin jo sijoituskotinsa nimiin, koska minulla ei yksinkertaisesti ollut järkevää suunnitelmaa Didin varalle. Myöskin näin itse huolehdin siitä ettei ns. turhia pentueita tehdä, tehdä pentuja vain pentujen teko huvista. ( Tätä voisi miettiä muutkin kasvattajat niin uudet kuin vanhatkin, onko suunnitelmissa mitää tolkkua vai tehdäänkö pennut vain huvista)

Myöskin rex puolella on suunnitelmia järkeytetty Lucia ja Maggie ei ole enää kasvatussuunnitelmissa. Lucian käytös aiheutti ikäviä dejavu ilmiöitä joten päätin sen siirtää suosiolla sijoituskotinsa nimiin. En tahdo enempää kiukkupyllyjä kasvatukseeni..

Merlin myös näillä näkymin kävi tekemässä viimeiset astutusreissunsa ja odottelemmekin uutisia mahdollisesta jälkikasvusta :) Tämän pentueen jälkeen Merlin siirtyy sijoituskotinsa nimiin.

Kasvatukseen jää itiksistä

  • Milo, OSH o 03 24
  • Ljuba, OSH o
  • Murhe, OSH ns 24
  • Myy, OSH ns
cornareista
  • Niitti, CRX d 03
  • Raija, CRX a
  • Lissu, CRX n 02 
  • Vickan, CRX n
Alustavia suunnitelmia onkin ollut että jos Niitti (Tero) saisi aikaseksi lapsia niin tyttö sekä poika voisi olla sijoituskotia vailla jos sen näkösiä penskoja putkahtelee.  

Näyttelyitäkin on mietitty syksylle ja talvelle muutama, pari TICA näyttelyä pitäisi käydä ainakin Ljuban kanssa koluamassa sekä ERY sekä SUROK sitten FiFe puolelta. Sitten alkaakin hetken tauko tässä kissalassa...

maanantai 2. heinäkuuta 2012

Tallinna FiFe & WCF

PE 29.6.

Aamulla 5.00 herätyskello piippasi ja reissu Tallinnaan starttasi. Heitin ensin ukko kullan töihin, jonka jälkeen lähdin Espooseen hakemaan Teijaa. Merlin jäi kotia toipumaan oksentelusta, herra herkkä sielu <3 Teija ja kamat pakattiin Luisiin josta sitten Läsisatamaan odottelemaan Tallink SuperStaria. Autossa odotellessa ehdittiin laatimaan shoppailu suunnitelmaa, joka päättyisi hotellin day spahan hierontaan.

Laivassa pakolliset ostokset sekä huiman täyttävä aamiainen! Suosittelen lämpimästi kaikille reissaaville. Tallinnan päässä majotuimme Go Hotel Shnelliin joka oli täysin uusi tuttavuus. Pienien alku kankeuksien jälkeen ( yrittivät majoittaa tupakoivien huoneeseen) pääsimme omaan huoneeseen. Kissoille kamat levälleen ja mimmit lähtivät shoppaamaan. Otimme pienen happi hyppelyn vanhan kaupungin läpi Sadamarkettiin missä tarttui mukaan pari hupparia ja pöksyt. Siitä siirryimme taksin kyydissä Rocca al Mareen missä sitten ruokailimme ja kävimme Prismassa hakemassa juotavaa yms. naposteltavaa huoneeseen.

Hotellilla ehdimme sen verran hengähtää että kissat sai pöperöä ja matka jatkui day spahan. Teija otti hunajahieronnan ja minulle oli varattu kylmä/kuumakivihieronta. 60 minuuttia myöhemmin, raukean rentoina suihkun jälkeen oli vielä iltapalan aika hotellin baarissa.

IC Spectrolite LittleSureShot (CRX n 02) "Lissu"
Kuva: Tessa.LV
LA 30.6.

6.30 herätys ja suoraan aamiaiselle. Huoneen kautta napattiin katit kyytiin ja sitten näyttelemään tuttuun Forellin Spordi Halliin. Eläinlääkärintarkastuksessa jonossa oli jo tuttuja Lahdesta, Linda Don Amen kissalasta oli nahkakissujen kanssa selän takana. Ja Teija bongasi häkkipaikan Mirkan ja Hannen luota. Pieni yllätys oli että samaan aikaan oli WCF näyttely ja tämä jurppi mieltäni, koska onhan Ljuba WCF kissa. Olisi voinnut neidon ilmottaa näyttelyyn jos Felix olisi kutsussa maininnut asiasta, koska WCF oli näköjään mainostanut FiFe näyttelyä mainoksessaan..

Hetken mietin ja kävin WCF:n sihteeriltä kysäsemässä että onnistuuko jälki ilmottautuminen ja sehän onneksi onnistui. Ljuba molemmille päiville ja la oli vielä junioreiden erikoisrinki. Pihalla kuin lumiukko menin ihmettelemään myös toisen näyttelyn käytäntöjä :D

Aamu käynnistyi hitaasti FiFe puolella koska tuomareilla oli peräti 3 kategoriaa arvosteltavana. Ljuba ehtikin sitten käymään saksalaisen Sergei Zheegulin pöydällä joka oli vallan rakastunut koko ötöön. Suora nominointi BIS kilpailuun. Olin että okei, ilmeisesti se täyttää WCF puolen standardin myös :D

Lissun arvostelu lähenikin sitten uhkaavasti, ja Martin Kabinalla oli koko näyttelyn ainoat CRX kissat. Molemmat mustavalkeita naaraita, Lissun kilpakumppani keräili 4. luokan sertejä eli vertailu napsahti sitten sertien jälkeen. Kabina ihmetteli että miksi tämän tasoista kissaa ei ole kilpailetettu kuin CH asti, mutta sanoin että rouvalla oli pentuja ja nyt vasta se on tiptop kunnossa, ja Martin oli samaa mieltä. Lissu voitti vertailun, joten TP valintaa jäimme odottelemaan. Myös samalla rouva vaihtoi titteliä, IC.

Samaan aikaan WCF puolella oli Junioreiden rinki alkanut ja Ljuba oli siellä, mutta Marina Vinkel tahtoi kehujen saattelemana tytsän valintaan jossa oli vastassa tuttu bs 25 poika sekä Allan SIA b neito. Vinkel rankaisi Ljubaa rankalla kädellä haamuista joten sija nro. 3 tuli meille. Mutta siitä kiitolaukkaa takaisin rinkiin, jossa venäjäksi tuli kauheasti asiaa Zergeiltä. Koko nelosten suomalaispoppoo oli ihmettelemässä tätä systeemiä ja yritimme parhaamme mukaan olla mukana jutussa. Taputimme sujuvasti kun piti :D Lopulta 12 Juniorin porukasta jäljelle jäi 3, joista yksi oli Ljuba.Tuomari pyyti omistajat esittelemään kissat, ja aloitimme sijasta 3, jonka jälkeen oli enään Ljubaa vastassa nätti ABY. Tuomari alkoi selittämään kovasti ja huitoi ABYn suuntaa, ihmettelin tätä omalle poppoolle ja samlla toinen WCF tuomari sanoi minulle että me voitimme!  Lopulta Zergei alkoi selittämään Ljubasta ja innostus vai kasvoi yleisössä, Ljubassa oli kaikki kohdillaan tuomarin mielestä. Samalla assarit toi palkintoja oli ruusuketta, pokaalia, tuolia, pesää, ruokaa, kuppi ja kippoa :D Poseeraukset kuvaajalle TOP 3 seurassa ja palasimme takaisin Fifen tylsään maailmaan.

Kabina aloitti sitten TP valintansa ja 5 naarasta Lissun lisäksi siellä oli. Kabina ilmoitti että 4 voi samantien palata takaisin ja vertailu tehtiin Lissun sekä burman kesken. Kabina totesi että eipä tässä kyllä vertailuja tarvita kun 5v tyttö on noin huikeassa kunnossa ja tyypiltään extreme, iso ja huippu asennossa olevilla korvilla varusteltu niin Lissu on hänen NOM! Omistajan mieltä lämmitti kovasti nämä kehut, koska Lissu on varmasti parhaimmassa kunnossa ikinä.

Kabina oli myös Garikin tuomarina, ja koska herra oli ainoa kastraatti niin tutkailujen jälkeen Kabina sanoi että eipä hänellä ole mitään ongelmaa nominoida Garikia. Garik otti viimoisen sertin IP:tä varten.

Sitten starttasi WCF BIS kilpa, ja taas ihan pihalla olevat Suomi-neidot menivät kurkkimaan tätä ihmeellistä maailmaa. Pikku pentujen jälkeen oli junioreiden vuoro ja Ljubaa vastassa oli MCO e. Omistajat itse esitteli kissat tuomareille joka oli ihan mukava ero muihin järjestöihin. Ensin äänet menivät tasan mutta MCO:n nominoinnut tuomari oli sitä mieltä että se on parempi. Ljuba palkittiin kyllä sitten taas pokaalilla, joka kasvattajan selittämänä oli sukupuolen paras, BOS.

Sitten alkoi FiFe paneeli jossa ensin jännitettävänä oli Lissu possu. 3 neitoa kaiken kaikkiaan oli paneelissa, Lissu ja 2 burmaa. Sormet valkoisena jännitimme tuloksia ja kuuluttaja kuulutti: kaikilla äänillä kissa numerolla 183 on BIS eli Lissu!! Lissu jäi paneeliin odottelemaan, koska kyseessä oli Baltic Wave cup eli kaikki BIS:t kilpaili kategoriassa vielä vastakkain ja niistä paras meni kisaamaan 1 BOB kilpailuun. Siellä lissu sai 1 äänen ja matka loppui siihen.

Garikin vuoro tuli ja vastassa oli sukulaismies Nuudeli joka on Diegon veikka. Rimpula Garik vs. musta jättiäinen :D Molemmin äänin Nuudeli voitti joka oli ihan odotettu asia.

Baltic Wave Cupin takia näyttely venyi ja venyi, olimme lopulta vasta 7 aikaan hotellilla. Ja menimmekin syömään alakerran raflaan, josta loppu ilta meni treffeillä uni masan kanssa.

IP & GIC Taffalval Garik (OSH ns 25) "Garik"
Kuva: Tessa.LV
SU 1.7.

Aamu alkoi taas aikaisin 6.30 aamupalalla ja kamojen roudaamisella autoon. Otimme Katin & Katin kyytiin matkalta ja näyttelypaikka kutsui. Tällä kertaa muistimme ilmottautua näyttelyyn ;)

FiFe arvostelut alkoivat pelottavan myöhässä, ja toivoimme että tuomarit kirisivät kiinni päivän aikana aikatauluaan. Martin ei ainakaan sitä tehnyt, joka takia lopulta koko näyttelyn päätös myöhästyi. WCF:n sihteeri toi minulle Ljuban Diplomin rinki voitosta ja selitti että nyt Ljuba voi kilpailla Masteria vastaan. Nyökyttelin sujuvasti ja samalla taas ihan pihalla :D Sihteeri kertoi että tuomari illallisella Ljuba oli ollut iso puheenaihe harvinaisen värin ja upean tyyppinsä vuoksi.

Lissu aloitti jälleen meidän porukasta ja rouva oli hyvin vauhdikkaalla tuulella, mm. karkasi kerran häkista ja toisen kerran sylistä. Olga oli hyvin otettu Lissusta ja kehui pupun korvia. Vartailussa Lissu jälleen jatkoon!

Ljuba ehti käydä WCF tuomarilla Tatyana Tarassenkolla joka tykkäsi kovin Ljubasta ja lopulta nominoi BIS kilpailuun, minne emme voineet jäädä laivan takia.

Garik oli jälleen ainoa kastraatti poika Vinkelillä ja tästä syystä NOM. Turkki olisi saanut olla lyhyempi ja korvat alempana.

Ljuba pääsi vihdoin ja viimein Martinin pöydälle, jossa vaihdoimme kuulumisia ja Martin kyseli että onko mimmillä vielä sulhoja. TP kilpailussa oli vain bs 25 poika tällä kertaa. Tällä kertaa haamut ei häirinnyt joten neito oli NOM. 

Sitten alkoi ikuisuudelta tuntuva aika, nimittäin kilpailu aikaa vastaan. Laivan lähtöaika 16:30 ja silloin kello oli 13:30! Suomalaiset alkoivat kasaamaan paneeli aluetta ja edelleen Martin arvosteli!! Olgaa piti hoputtaa että saimme paneelin aloitettua tietysti järjestys oli 1,2,3 & 4, vittu!

Meidän piti viimeistään lähteä 15:40 kohti satamaan koska check-in menee 20min kiinni ennen kuin laiva lähtee eli 16:10. 15:25 Lissu pääsi paneeliin pyörähtämään ja kävi 2-1 äänin voiton hakemassa! Go mummo!
15:35 Garik kävi noutamassa voittonsa koska muut kilpailijat oli jo lähteneet. 15:40 Ljuba vs Kati alkoi, ja äänten mennessä tasan arvalla Kati sai JW tittelin.  Siitä juoksu jalkaa autoon ja turbovauhtia kohti satamaa. 2minuuttia ennen kuin check-in päättyi Luisi kurvasi laivaan! :D Ihan hyvinhän meille jäi aikaa :D :D

Laivassa sitten hampparit naamaa, bisse ostoksille ja kaffet ennen kuin koti matka Espoon kautta alkaisi..

Quisha Oriclis (OSH o) "Ljuba"
Kuva: Tessa.LV
Kiitos matkaseurasta Teijalle, kuvia odotellessa :) Kiitos Hannelle, Mirkalle ja Katille myös hyvästä seurasta ja onnittelut myös heille menestyksestä!

Lahti kiittää ja kuittaa!


sunnuntai 10. kesäkuuta 2012

Pirulaiset näyttelee..

Tässä erinäisten kiireiden takia on jäänyt blogi päivittämättä, mutta jos nyt tämän rojektin ehtisi tekemään.

20.5. Eksyin Tampereelle Raijan, Garikin ja Ljuban kanssa.
Raijalle kovasti yritetään sitä 2 värin parasta metsästää puuttuvasta DVM:stä. 1 väri ryhmän kissoja oli kyllä riittävästi mutta kakara luokan lapsonen vei pidemmän korren. TP valinnoissa sija 2, eli päivän saldo CACS.

Garik sai puuttuvan CAP sertin ja näin ollen valmistui premioriksi, ilman sen suurempaa menestystä.

Ljuban eka näyttely alkoi upeasti tytsyn ollessa ensin tuomarin paras ja lopulta kategorian paras pistein 130,09!

Tänä viikonloppu on vietetty hartaasti Hyvinkäällä kissinäyttelyiden parissa. Tai no viikonloppuhan alkoi sillä kun perjataina ajelin hakemaan punavalkea cornari pojan "Teron" RO*Elian Rex Heartbreakerin Bevin luota hotellilta. Nahkakuulanakin kutsuttu miehen alku on kissalan neitojen tuleva sulhanen :)

Näyttelyissä oli matkassa Raija, Garik, Ljuba sekä Milo ( DeLaSoul´s Diggin´This) joka oli Teijan matkassa tullut.

Milon aamu alkoi värin tarkastuksella, ja edelleen kanelina se esiintyy. Pienestä otetaan kyllä DNA testi koska suklaa sekä kaneli osaa olla joskus hankalia sävyerojen vuoksi. Itse arvostelussa tuli kehuja hienosta päästä sekä profiilista, sekä leukakin oli kohillaan. Korvat saisi olla isommat ja alempana, mutta kroppa sekä häntä taas oli ex. Valkosta voisi olla enemmän mutta se ei ollut ongelma. Koska toinen pentu löytyi niin kilpailun kautta Milo TP!! Sekä lopulta BIS!!

Raija osasi olla hyvin viehettävä oma itsensä. Kiukuttelusta huolimatta CACS sekä kutsu TP valintaan jossa tippui tasaisesti kissoja ympäriltä pois. Lopulta Raijaa verrattiin Burmaan, joka meni sitten paneeliin.

Garikilla oli myös herne pyllyssä, joten huonon tuulen sekä ei niin extremen ulkonäön vuoksi vain CAPIB serti ja loppu päivä huilia.

Ljuba, the cappucino girl, hurmasi tuomarinsa. 4 nuoresta Ljuba meni paneeliin edustamaan ja vastaan tuli mustavalkea neito. Aluksi äänet meni tasan, mutta ratkaisu meni Ljuban hyväksi eli TP & BIS, 130,16pistettä!


Sunnuntaina sama jengi kasassa. Raija alotti ensimmäisenä ja Lena oli hyvin otettu rauhallisesta!! neidosta. Raija esiintyi ja käyttäytyi niin hyvin että se palkittiin TP valinnassa voitolla. Paneelissa aluksi meni äänet tasan Raijan sekä koratin kanssa, mutta sitten voitto meni koratille.

Garik oli myös erittäin hyvällä tuulella. Ukkoa sai vääntää ja kääntää arvostelussa, ja äijä pääsi takaisin TP valintaan mutta tippui ensimmäisenä pois.

Milosta tykättiin taas. TP valinnassa vastassa oli suklaa pentu, mutta pään sekä luonteen mitalla Milo TP, mutta paneelissa sitten häviö molemmin äänin.

Ljuba hurmasi jälleen tuomarinsa, ja TP valinnassa voitto tuli taas. Paneelissa tuttu mustavalkea nuori, mutta tällä kertaa molemmin äänin voitto!!! BIS ja pisteitä 130,14!!!

Kun Ljuban pisteet laskee niin tulos on huikea 390,39 pojoa, joka tarkoittaa sitä että neito menee FiFe rankingin kärkeen heittämällä!!!

Seuraavan kerran PikkuPirun porukka on menossa Tallinnaan 30.6.-1.7. oleviin näyttelyihin Lissun, Garikin, Ljuban sekä Merlinin kanssa :)