Nyt pennut alkavat olla siinä pisteessä että niiden luonteenpiirteet alkavat erottumaan. Varsinainen kääpiö show meiltä löytyykin :D
Jörö, ihan ehdottomasti Sudenmorsian eli Susi. Kauhea mäkätys joka asiasta mikä ei neitiä miellytä, ja voi hyvä isä kun se nakkelee niskoja kun ei tulekkaan jauhelihaa vaan joitan teollistapurkkia, YÖK!
Nuhanenä, Hopeakettu eli Kettu vaikka ei niiskutakkaan. On vähän rauhallisempi tapaus ja mielellään kellii puhtailla lakanoilla! Kettu on lähimpänä isäänsä luonteen kanssa :)
Viisas, Ukkosen poika. Rehti ja reilu isoveli joka käy pelastamassa Myrskyn kidutuksen uhrit ja samlla pistää veikan kuriin.
Unelias, blondi tyttö Lumikuningatar eli Lumi. Voisi luulla että on väärä rotu kyseessä kun neito menisi älykkyysosamäärän mukaan enempi cornari kastiin. Iloinen höpsö <3
Lystikäs, Akaton mies eli Äijä. Heiti pitää päästä syliin ja kauhea leipominen. Jos oikein on onnellisuus tapissa niin saattaa pusujakin saada. Ikuinen lapsi luonteeltaan..
Ujo, Saapasjalkakissa eli Kissa voisi mennä ujosta mutta innostuu kyllä iltaisin pelaamaan fudista. Ja sitten onkin menoa ja meininkiä niin että kolina käy. Pieni ujostelu vieraiden kanssa on tapahtunut, mutta kun käydään tutuiksi niin voidaan sykkyyn tulla pusuttelemaan.
Vilkas, Myrskylintu eli Myrsky. Kun kierrokset lisääntyy niin alkaa ego kasvamaan ja siitä saa muut kärsiä kunnes Ukkonen käy laittamassa ojennukseen rasavillin veikan.
Vielä on kaikki muut paitsi Susi vapaana, ja Ukkonen etsii sijoituskotia. Jos kodissasi on itiksen mentävä reikä niin lapsia saa tiedustella :)
tiistai 22. marraskuuta 2011
sunnuntai 6. marraskuuta 2011
Pennut melkein 4vkoa
Lapset täyttää ensi tiistaina jo 4vkoa, mihin aika menee? Pennut muistuttavat jo mini kissoja eikä mitään karvamatoja :) Kauheasti tekee mieli jo pesän ulkopuolella seikkalla ja heti pitää tulla kiljumaan jalkoihin kun huoneeseen menee. VKL aloitettiin mössö/korvikeen maistelu ja pienin rääpäle ihastui niin siihen että söi itse lautaselta sitä!
Luonteet alkaa myös pikku hiljaa muokkaantumaan, ja muutama rauhallisempi tapaus löytyy porukasta. Selkeästi mukavempi pesässä köllötellä ja sieltä katsella maailmaa kun lähteä römyämään pitkin mattoa.
Sudenmorsian löysi jo itselleen sijoituskodin ja edelleen Ukkosen poika etsii sijoituskotia. Muut on sitten etsii ensisijaisesti lemmikkikotia, mutta löytyy pari ihan nättiä jotka mielelläni näkisin näyttelyissä pyörähtävän.
Jos sinulla olisi koti tarjolla aktiiviselle itämaiselle niin ota reippaasti yhteyttä! :)
Luonteet alkaa myös pikku hiljaa muokkaantumaan, ja muutama rauhallisempi tapaus löytyy porukasta. Selkeästi mukavempi pesässä köllötellä ja sieltä katsella maailmaa kun lähteä römyämään pitkin mattoa.
Sudenmorsian löysi jo itselleen sijoituskodin ja edelleen Ukkosen poika etsii sijoituskotia. Muut on sitten etsii ensisijaisesti lemmikkikotia, mutta löytyy pari ihan nättiä jotka mielelläni näkisin näyttelyissä pyörähtävän.
Jos sinulla olisi koti tarjolla aktiiviselle itämaiselle niin ota reippaasti yhteyttä! :)
sunnuntai 23. lokakuuta 2011
PENTUJA!
No nyt niitä on, ja paljon! :D
Pennut siis syntyivät 11. pvä jo mutta kiireiden ja yhden ylimääräistä työllistävän pennun kanssa ei ole jäänyt aikaa tänne kirjoitella.
Pinkki synnytti 5 poikaa joista 2 on hopeatikettejä, hopeatäplikäs, ruskeatäplikäs ja tiketti sekä 2 tyttöä hopeatäplikkään? ja ruskeatäplikkään. Tuo tyttö on viel hieman kyseenalainen koska joka toinen päivä se on hopea ja sitten taas ei. Jos muutaman viikon kulttua näkisi mikä se oikeasti on :D
Hopeatäplikäs poika ja toinen tyttösistä sijoitetaan!
Ruskeatäplikäs poitsu on työllistänyt minua jonkin verran koska se on pentueen pienin ja näin ollen jäänyt muiden jalkoihin tissillä. Pinkiltä tulee vain 6 nisästä maitoa joten tiedossa oli että jonkin sortin katastroofi on tiedossa. Eilen kääpiö ylitti 100g rajapyykin kun muut huitelee yli 200g. Ja ilokseni myös huomasin että yön aikana poitsu oli itsekseen ottanut melkein 10g kiinni muita :)
Raijan tilanne selvinneen ensiviikon aikana, mutta joko se on aavistuksen pyöristynyt tai sitten vain kuvittelen. Tisseissä huomaan pientä punoitusta ja kasvua mutta se voi olla myös ihan patterin päällä makoilun tulosta :D Katsotaan ja odotetaan rauhassa, jos tilanne näyttää vielä omituiselle muutaman viikon päästä niin käyn ultraamassa Raijan.
Vielä olisi yksi näyttely edessä tänä vuonna ja sitten PikkuPirula laskeutuu joululomalle. Eryy olisi matkalla Täplis, Pate, Vickan, Myy, Simo sekä Merlin :) URKiin on ilmoitettu Vickan ja Myy sunnuntaille, mutta huomasin että jos Raija on tiine niin laskettu aika osuisi juuri tuolle URK viikonlopulle. Katsotaan jos pääsisin sunnuntaina turistina paikalle..
Garik on nyt myös leikattu. Alun perin tarkoitus oli se käyttää supremeksi mutta tyttöjen kiimailut sekä pennut oli liikaa ukon pääkopalle, joten pallit veks ja nyt on jo selkeästi pahimmat sekoamisen merkit kadonneet. Jos muutaman viikon päästä täällä olisi rento kastraatti poika joka nauttii kovasti vauvojen hoidosta :D
Pennut siis syntyivät 11. pvä jo mutta kiireiden ja yhden ylimääräistä työllistävän pennun kanssa ei ole jäänyt aikaa tänne kirjoitella.
Pinkki synnytti 5 poikaa joista 2 on hopeatikettejä, hopeatäplikäs, ruskeatäplikäs ja tiketti sekä 2 tyttöä hopeatäplikkään? ja ruskeatäplikkään. Tuo tyttö on viel hieman kyseenalainen koska joka toinen päivä se on hopea ja sitten taas ei. Jos muutaman viikon kulttua näkisi mikä se oikeasti on :D
Hopeatäplikäs poika ja toinen tyttösistä sijoitetaan!
Ruskeatäplikäs poitsu on työllistänyt minua jonkin verran koska se on pentueen pienin ja näin ollen jäänyt muiden jalkoihin tissillä. Pinkiltä tulee vain 6 nisästä maitoa joten tiedossa oli että jonkin sortin katastroofi on tiedossa. Eilen kääpiö ylitti 100g rajapyykin kun muut huitelee yli 200g. Ja ilokseni myös huomasin että yön aikana poitsu oli itsekseen ottanut melkein 10g kiinni muita :)
Raijan tilanne selvinneen ensiviikon aikana, mutta joko se on aavistuksen pyöristynyt tai sitten vain kuvittelen. Tisseissä huomaan pientä punoitusta ja kasvua mutta se voi olla myös ihan patterin päällä makoilun tulosta :D Katsotaan ja odotetaan rauhassa, jos tilanne näyttää vielä omituiselle muutaman viikon päästä niin käyn ultraamassa Raijan.
Vielä olisi yksi näyttely edessä tänä vuonna ja sitten PikkuPirula laskeutuu joululomalle. Eryy olisi matkalla Täplis, Pate, Vickan, Myy, Simo sekä Merlin :) URKiin on ilmoitettu Vickan ja Myy sunnuntaille, mutta huomasin että jos Raija on tiine niin laskettu aika osuisi juuri tuolle URK viikonlopulle. Katsotaan jos pääsisin sunnuntaina turistina paikalle..
Garik on nyt myös leikattu. Alun perin tarkoitus oli se käyttää supremeksi mutta tyttöjen kiimailut sekä pennut oli liikaa ukon pääkopalle, joten pallit veks ja nyt on jo selkeästi pahimmat sekoamisen merkit kadonneet. Jos muutaman viikon päästä täällä olisi rento kastraatti poika joka nauttii kovasti vauvojen hoidosta :D
perjantai 7. lokakuuta 2011
Vielä muutama päivä
Vielä Pinkki lyllertää kokonaisena mutta saa nähdä poksuuko se odotettua aikasemmin vai panttaako lapsiaa ensiviikon alkuun. Kauhea myllerrys massussa käy, odotan 6-7 pentua niin kuin viime kerrallakin. Kovasti olen supsutellut Pinkille että se sen hopea tytön mulle tekisi, täplikäs tai tiketti ihan sama minulle :)
Myös toisia pentuja on laitettu kovasti alulle, kun Raija vihdoin teki kiiman. Jos kaikki menee suunnitellusti niin joulukuun alussa olisi sitten cornareita :)
Myös toisia pentuja on laitettu kovasti alulle, kun Raija vihdoin teki kiiman. Jos kaikki menee suunnitellusti niin joulukuun alussa olisi sitten cornareita :)
sunnuntai 11. syyskuuta 2011
Paisuu kuin pullataikina
Pikavisiitti Köpiksee
29.8. koitti aamu kun herrasväki Tuomalainen suuntasi ennen kukonlaulua Helsinki-Vantaan lentokentälle. Tarkoituksena oli tehdä pikavisiitti Kööpenhaminaa ja samalla pari kissaa noutaa Suomeen.
Rurok viikonloppu vei kovasti kuntoa ja kun kovassa flunssassa yritti siitä hengissä selvitä. Otimme lentokopan mukaan, koska sellainen kotoa löytyi. Kaikki oli näppärästi hoidettu matkatoimiston kautta ja näin ollen matkatavaroista ei tullut lisäkustannuksia. Päätimme käyttää Norwegian airlinesiä halpojen hintojen vuoksi, vaikka kissat joutuvatkin ruumaan lennon ajaksi.
Klo 9:10 lähti lento kohti Köpistä, ennen sitä olimme vaihtaneet muutaman satasen edestä kruunuja ettei tarvitse toisessa päässä alkaa etsimään rahanvaihtopistettä ensimmäisenä. Lento meni näpsäkästi parissa tunnissa, ja matkanaikana pää täynnä räkää keskityin ihmettelemään Disneyn piirrettyä :D
Helsinki-Vantaa jos on iso niin Köpiksen kenttä on valtava! Nappasimme kopan matkaan ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Ennen sitä tietysti Tullin läpi jossa virkaintoinen täti meinasi laittaa tullattavien puolelle kun huomasi kopan. Tädillä kyllä meni pasmat sekaisin ku havaitsi että koppa onkin tyhjä ettei mitää tullattavaa ole :D Koppa säilytykseen ja suuntasimme Burger Kingii haukkaamaa ruokaa ennen kuin lähdimme etsimää Metroa. En ole ennen pikaruoasta yli satasta maksanut mutta tuli sekin koettua nyt :D
Köpiksen kentältä on helppo suunnata Ruotsiin sekä keskustaa kun kaikki julkiset kulkevat sen kentän läpi. Otimme päivän lipun jolla pääsi junalla, metrolla sekä bussilla kulkemaan eri vyöhykkeiden alueella yhdellä lipulla. Suosittelen lämpimästi, hintaa tuolle tuli 75 kruuna eli n. 10€.
Metro oli myös oma ihmetys koska se on miehittämätön metro, aika skifitunnelma :D Tarkastajia oliki sitten melkein joka pysäkillä eli ilman tikettiä en suosittele kulkemaan. Huruttelimme Norreportiin, josta jäimme pois katselemaan Tanskalaista menoa. Tanskalaiset ovat kivasti jättäneet vanhoja rakennuksia ja asuintaloja ylipäätänsä kaupunkikuvaan, eli melko erilaista siellä oli kuin esim. Helsingissä.
Otimme suunnaksi Kuninkaan puiston jossa varmasti jokainen puutarhaihminen haluaisi käydä ihmettelemässä. Jonkin sortin vahdinvaihtokin oli menossa läheisessä linnassa, mutta emme jääneet sitä katselemaan vaan kuljimme Ooperataloa kohti. Tanskassa riittää kirkkoja, ja melkein kaikki kirkot ovat vanhanaikaisia linnoja. Ja huomasimme että melkein jokaisessa tärkeämmässä rakennuksessa piti olla jonkin sortin torni mitä koristi erikoiset kattorakenteet ja patsaat.
Ooperatalolta otimme suunnaksi Cristianshavenin, matkalle osui Kuningattaren linnaa ja jälleen useita kirkkoja :) Cristianshavenista nappasimme metron ja lähdimme takaisin kentälle. Kentällä menimme siemaisemaan kupposet kahvia ennen kuin Liselotte äitineen tulisi tuomaan kissoja.
Draamaa tulikin kun Liselotte laittoi viestiä että juna on myöhässä melkein puoli tuntia. Check-in oli alkanut jo aika päivää sitten ja matkustajia pyydettiinki jo siirtymään tiskille kun Liselotte saapui. Juoksu jalkaa tiskille kissojen kanssa jossa ehdin vasta kunnolla tiirailemaan uutta kolliani ja Mirkan uutta poitsua.
Kiireen vuoksi ei paljoa rupattelulle jäänyt vaan kun kissat saatiin matkaa niin itse piti myös singota portille juoksemalla. Portille päästyä siellä lastattiin jo ihmisiä koneen kyytii, eli tiukille meni meidän paluu :D Koneessa ehti sitten henkäsemään 1,5h ennen kuin laskeuduimme takaisin Suomeen.
Kentällä meitä odottelikin jo Teija jonka matkaan Megatron " Merlin" lähti, ja otimme muutamaksi päiväksi Mirkan Iipon meille ennen kuin se lähti omaa sijoituskotiinsa.
Rurok viikonloppu vei kovasti kuntoa ja kun kovassa flunssassa yritti siitä hengissä selvitä. Otimme lentokopan mukaan, koska sellainen kotoa löytyi. Kaikki oli näppärästi hoidettu matkatoimiston kautta ja näin ollen matkatavaroista ei tullut lisäkustannuksia. Päätimme käyttää Norwegian airlinesiä halpojen hintojen vuoksi, vaikka kissat joutuvatkin ruumaan lennon ajaksi.
Klo 9:10 lähti lento kohti Köpistä, ennen sitä olimme vaihtaneet muutaman satasen edestä kruunuja ettei tarvitse toisessa päässä alkaa etsimään rahanvaihtopistettä ensimmäisenä. Lento meni näpsäkästi parissa tunnissa, ja matkanaikana pää täynnä räkää keskityin ihmettelemään Disneyn piirrettyä :D
Helsinki-Vantaa jos on iso niin Köpiksen kenttä on valtava! Nappasimme kopan matkaan ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Ennen sitä tietysti Tullin läpi jossa virkaintoinen täti meinasi laittaa tullattavien puolelle kun huomasi kopan. Tädillä kyllä meni pasmat sekaisin ku havaitsi että koppa onkin tyhjä ettei mitää tullattavaa ole :D Koppa säilytykseen ja suuntasimme Burger Kingii haukkaamaa ruokaa ennen kuin lähdimme etsimää Metroa. En ole ennen pikaruoasta yli satasta maksanut mutta tuli sekin koettua nyt :D
Köpiksen kentältä on helppo suunnata Ruotsiin sekä keskustaa kun kaikki julkiset kulkevat sen kentän läpi. Otimme päivän lipun jolla pääsi junalla, metrolla sekä bussilla kulkemaan eri vyöhykkeiden alueella yhdellä lipulla. Suosittelen lämpimästi, hintaa tuolle tuli 75 kruuna eli n. 10€.
Metro oli myös oma ihmetys koska se on miehittämätön metro, aika skifitunnelma :D Tarkastajia oliki sitten melkein joka pysäkillä eli ilman tikettiä en suosittele kulkemaan. Huruttelimme Norreportiin, josta jäimme pois katselemaan Tanskalaista menoa. Tanskalaiset ovat kivasti jättäneet vanhoja rakennuksia ja asuintaloja ylipäätänsä kaupunkikuvaan, eli melko erilaista siellä oli kuin esim. Helsingissä.
Otimme suunnaksi Kuninkaan puiston jossa varmasti jokainen puutarhaihminen haluaisi käydä ihmettelemässä. Jonkin sortin vahdinvaihtokin oli menossa läheisessä linnassa, mutta emme jääneet sitä katselemaan vaan kuljimme Ooperataloa kohti. Tanskassa riittää kirkkoja, ja melkein kaikki kirkot ovat vanhanaikaisia linnoja. Ja huomasimme että melkein jokaisessa tärkeämmässä rakennuksessa piti olla jonkin sortin torni mitä koristi erikoiset kattorakenteet ja patsaat.
Ooperatalolta otimme suunnaksi Cristianshavenin, matkalle osui Kuningattaren linnaa ja jälleen useita kirkkoja :) Cristianshavenista nappasimme metron ja lähdimme takaisin kentälle. Kentällä menimme siemaisemaan kupposet kahvia ennen kuin Liselotte äitineen tulisi tuomaan kissoja.
Draamaa tulikin kun Liselotte laittoi viestiä että juna on myöhässä melkein puoli tuntia. Check-in oli alkanut jo aika päivää sitten ja matkustajia pyydettiinki jo siirtymään tiskille kun Liselotte saapui. Juoksu jalkaa tiskille kissojen kanssa jossa ehdin vasta kunnolla tiirailemaan uutta kolliani ja Mirkan uutta poitsua.
Kiireen vuoksi ei paljoa rupattelulle jäänyt vaan kun kissat saatiin matkaa niin itse piti myös singota portille juoksemalla. Portille päästyä siellä lastattiin jo ihmisiä koneen kyytii, eli tiukille meni meidän paluu :D Koneessa ehti sitten henkäsemään 1,5h ennen kuin laskeuduimme takaisin Suomeen.
Kentällä meitä odottelikin jo Teija jonka matkaan Megatron " Merlin" lähti, ja otimme muutamaksi päiväksi Mirkan Iipon meille ennen kuin se lähti omaa sijoituskotiinsa.
perjantai 9. syyskuuta 2011
RUROK
Kävimme RUROKissa pyörähtämässä 27.-28.8. ja samalla vietimme lauantaina synttäreitä oman pienen porukan kesken :) Itse vietin tämän viikonlopun karmeassa räkätaudissa jonka sain Tallinnasta tuliaisiksi..
Lauantain ryhmässä oli Raija (PP Salve Mea), Garik (Taffalval Garik), Täplis (PP Heartkiller), Onni (PP In joy & Sorrow) ja Aatu (PP Eyes on Fire). Tarkoitus oli alunperin Pinkille siitosluokka tehdä mutta kun Pinkki on tukevasti tiineenä niin sitä ei voi näyttelyyn tuoda, näin ollen suunnitelmat meni plörinäksi tältä osin.
Onni ja Aatu oli ensimmäistä kertaa näyttelyissä. Onni pisti häntänsä orava-asentoon kun hyppäsi sturdiin ja jännitys iski :D Aatu turvautui sykkyrälle menoon ja pisti silmänsä lautasen kokoiseksi :D Muutenkin Aatu sai kyllä hymyn huulille kun se on niin klassinen kun voi olla, ukko painaa varmasti yli 7kg ja hyvin pehmeät linjat sekä muodot ;) Onni oli taas kirppu kun verrattiin Täplikseen joka on heittämällä suurin pentueesta.
Päivä sujui hyvin vilkkasti kun kissat olivat jälleen yhtäaikaa pöydillä. Kaikki sai mitä haettiinkin ja Raija sai uuden tittelin nimensä eteen. Ensimmäinen oma kasvatti joka on nyt Grandi :) Loppu päivä meni kuolemaa tekemällä ja seuraavaksi päiväksi pakotinkin Mikan mukaan kuskiksi.
Sunnuntaina matkassa oli Casper ( Made In Romania A Little Red), Alec ( DeLaSoul´s Winter Wonderland), Myy (DeLaSoul´s Suzy Snowflake), Vickan (PP Victoria) ja Velho (PP Vampire Heart). Eli ei omiakissoja matkassa vain sijoituskissoja tai laina tapauksia :D
Alecin silmät tulivat nyt siihen pisteeseen mitä olen pelännyt, ne on melkein oranssit ja Thealla teki ongelmaa antaa jo EX 1 tulos. Hyvän luonteen takia Allu sen sai mutta tuli pyyntö että hakisin siitoshyväksynnän ja käyttäisin mitä käyttäisin ja loppu elämä lemmikkinä.. Minulle se ei ole ongelma koska rahan tuhlaustahan se on tuolla silmänvärillä olevaa kissaa ilmotella näyttelyihin. Onneksi siskolla on vielä ok silmänväri joka on vielä vihertävä.
Taas porukka sai mitä haettiin ,Casperi valmistui Championiksi ja loppu teiniporukka keräsi ne EX1 tulokset :)
Seuraavan kerran ei ole enää teinejä tästä porukasta, vaan kaikki kilpailee jo serteistä isojen kissojen luokissa :)
![]() |
| Raija ja synttärisankari |
Lauantain ryhmässä oli Raija (PP Salve Mea), Garik (Taffalval Garik), Täplis (PP Heartkiller), Onni (PP In joy & Sorrow) ja Aatu (PP Eyes on Fire). Tarkoitus oli alunperin Pinkille siitosluokka tehdä mutta kun Pinkki on tukevasti tiineenä niin sitä ei voi näyttelyyn tuoda, näin ollen suunnitelmat meni plörinäksi tältä osin.
![]() |
| Garik ja Helen |
![]() |
| Onni pöydällä |
Onni ja Aatu oli ensimmäistä kertaa näyttelyissä. Onni pisti häntänsä orava-asentoon kun hyppäsi sturdiin ja jännitys iski :D Aatu turvautui sykkyrälle menoon ja pisti silmänsä lautasen kokoiseksi :D Muutenkin Aatu sai kyllä hymyn huulille kun se on niin klassinen kun voi olla, ukko painaa varmasti yli 7kg ja hyvin pehmeät linjat sekä muodot ;) Onni oli taas kirppu kun verrattiin Täplikseen joka on heittämällä suurin pentueesta.
![]() |
| Aatua hirvittää |
Päivä sujui hyvin vilkkasti kun kissat olivat jälleen yhtäaikaa pöydillä. Kaikki sai mitä haettiinkin ja Raija sai uuden tittelin nimensä eteen. Ensimmäinen oma kasvatti joka on nyt Grandi :) Loppu päivä meni kuolemaa tekemällä ja seuraavaksi päiväksi pakotinkin Mikan mukaan kuskiksi.
Sunnuntaina matkassa oli Casper ( Made In Romania A Little Red), Alec ( DeLaSoul´s Winter Wonderland), Myy (DeLaSoul´s Suzy Snowflake), Vickan (PP Victoria) ja Velho (PP Vampire Heart). Eli ei omiakissoja matkassa vain sijoituskissoja tai laina tapauksia :D
![]() | |
| Myy |
![]() |
| Vickan |
Alecin silmät tulivat nyt siihen pisteeseen mitä olen pelännyt, ne on melkein oranssit ja Thealla teki ongelmaa antaa jo EX 1 tulos. Hyvän luonteen takia Allu sen sai mutta tuli pyyntö että hakisin siitoshyväksynnän ja käyttäisin mitä käyttäisin ja loppu elämä lemmikkinä.. Minulle se ei ole ongelma koska rahan tuhlaustahan se on tuolla silmänvärillä olevaa kissaa ilmotella näyttelyihin. Onneksi siskolla on vielä ok silmänväri joka on vielä vihertävä.
![]() |
| Casper |
![]() |
| Velho venyyyyy |
![]() |
| Allun silmiä ihmetellään |
Taas porukka sai mitä haettiin ,Casperi valmistui Championiksi ja loppu teiniporukka keräsi ne EX1 tulokset :)
Seuraavan kerran ei ole enää teinejä tästä porukasta, vaan kaikki kilpailee jo serteistä isojen kissojen luokissa :)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)












