torstai 29. maaliskuuta 2012

TICA 24-25.4.

Kauan odotettu TICA näyttely tuli vihdoinkin, ja niin tuli myös Ljuba!

Lauantai alkoi hyvin pienellä jännityksellä, olinhan lähdössä hakemaan Moskovan tyttöä kotiin. Puoli 9 starttasi Luisi pihasta ja mukana oli Raija sekä Lissu. Takkaus sekä kauppareissu matkalla, jonka jälkeen päästiin huristelemaan motarilla kohti Vantaata. Olin 10 aikaa Pakkalassa ja hotellilla odotteli pieni ötö, ötö nimeltä Ljuba. Vlada kertoi että matkat oli mennyt hyvin ja pieni huoli oli kun lapsi ei ollut syönnyt tai käyttänyt pottaa. Ljuba lähti perjantaina jo siis reissuun ja kävi piipahtamassa Riikassa, varsinainen reissu likka. Koska neidon boxi oli aika huteran oloinen kävin Jumbossa vielä ostamassa muoviboxin että ei tarvitse ajaa pentu sylissä Tikkurilaan.

Tikkurilan asemalla odotin tovin, kunnes Heidin juna tuli asemalle. Ensin junasta tuli miljoona kassia ja laukkua kunnes Heidikin löytyi niiden alta. Kamat autoon ja kohti Malmia jossa TICA näyttely oli. Malmilla rupesin purkamaan omia sekä Heidin kamoja koska Heidiä tarvittiin tarkastuspisteessä. Seuraavaksi pölähti paikalle Mirka ja Kirsi, Teija ja Marianne ja turistina myös Helen.

Rutja oli kasvanut huimasti ja sen täplät oli mukavasti avautunut. Rutukan mielestä oli hirmu hauskaa istua häkeissä ja seurustella tuomarin sekä clerkien kanssa :D Rutja pääsi pariin finaaliin joten ihan hyvä reissu oli, kuitenkin kilpailu oli kovaa itämais pennuissa.


Mummo näytti närhen munat jälkipolvelle cornari kilpailussa. Lissu ramppasi finaalista finaaliin ja Raija kävi vain yhdessä räyhäämässä. Olihan se jo tiedossa että Lissu on tällä hetkellä ihan superkunnossa ;)



Merlinillä piti kiirettä koko viikonlopun. 7 finaalia 9:stä! Tällä hienolla tuloksella oli myös sijoitus Best of Best kisassa, eli 3rd. Best of Best Cat, 2nd Best Shorthair Cat & Best oriental Cat!!



Ja sitten Ljuba.. Vaikka Vlada jääväsi itsensä arvostelemasta Ljubaa niin silti pieni ötö kiri muiden tuomareiden finaalipisteillä BOB kilpailuun!
3rd. Best of Best Kitten, 2nd. Best Shorthair Kitten & Best Oriental Kitten!!





perjantai 16. maaliskuuta 2012

Vauhdikas maaliskuu

Maaliskuun kohdalla kalenteri on täynnä merkintöjä ja huutomerkkejä muistuttamassa jostain hyvin tärkeästä..

Kuukausi siis alkoi URKin näyttelyillä. Lauantaina Laura, ChicKitty kissalasta kävi hakemassa frouva vuoden siitosnaaras 3. kategoriassa IV palkinnon Pinkille. Kunniakirja ja Kissaliiton historiikki komeilee nyt kirjahyllyssä.

Sunnuntaina olin sitten paikalla Garikin, Casperin, Rutjan, Didin, Vickanin, Täpliksen ja Merlinin kanssa, toki matkassa oli myös sijoituskoteja läjä päin. Vickan valmistui sertikivan kera CH ja pääsi VP sekä TP valintaan. Koska Vickan muistutti liikaa AiAi eläintä niin tuomari päätti muiden kilpailijoiden hyväksi tilanteen. Kovasti turkista tuli kyllä kehuja!

Casper jälleen todettiin liian suureksi :D Serti kyllä tuli mutta VP:ssä häviö tarkoitti sitä että siihen loppui matka. Minkä kolli sille voi että se on iso!

Didi kävi odotetusti häviämässä ex kilpailun Anzelikan tytölle, mutta kehuja tuli silmänväristä sekä kuviosta. Annetaan likan kehittyä kun se on nyt niin vauva kun vertaa muihin kilpailijoihin.

Täplis sai jälleen kehuja kuviosta ja yleisilmeestään. Harmi vain että herra kävi taas ihan kierroksilla ihanista hajuista joita ei kiimaiset naaraat yhtään helpottaneet. Mr. Joulukuusi sai sertinsä mutta ymmärrettävistä syistä ei kutsua TP valintaan.

Rutjake hurmasi tuomarin myös ja todettiin hitusen paremmaksi kuin isoveljensä. Ex 1 ja TP valintaan, jossa häviö tuli Anzelikan Ilmarille.

Garikin väri oli uusi tuttavuus tuomarille ja sitä kovasti ihmeteltiin kuinka se on noi hyvä ticking ilman että hopea siitä kärsii. Serti ja TP valintaan jossa häviö tuli Katen Väinölle.

Merlinin kohdalla tuomari aloitti puheensä: "kiva nähdä isoja aikuisia kissoja.. hetkinen tämähän on ALLE vuoden ikäinen.. tämä on VALTAVA kolli". No joo, Merlin on ihan miehekäs ikäisekseen :D Serti tuli ja kovasti kuvio ja väri sai ihastelua aikaiseksi. Valinnoissa hävittiin jälleen, mutta ihan hyvä vain ettei päästy paneelii koska kaikki kollit tuntui olevan ihan sekasin hajuista sekä keväästä.

Koska Garikilla oli 3 jälkeläistä ilmoitettu oli sitten Garikilla siitosluokka myös, ja ainoana oli BIS siitosuros.

Rutja luovutettiin uuteen kotiinsa Mariannen ja Jussin hoiviin, jonka jälkeen nokka kohti kotia.

Seuraava viikonloppu meni sitten ihastellessa Merlinin ja Poffun lapsosia Vantaalla ja samalla Lucia luovutettiin uuteen kotiinsa. Luciasta kuoriutui kunnon prinsessa ja syliluuha. Ensin nälkälakko ja karmea huuto jos tuupattii sylistä pois. Onneksi Helen alkoi heti karaistamaan lauman tavoille ja toivottavasti kultalusikka lähtee nopeasti pois Lucian takapuolesta :D

Poffun ja Merlinin ipanat oli kyllä hauskan näköisiä ja suorastaan omituisen värisiä :D Ehkä joudumme vielä uudesta pojasta Dillestä, ottamaan DNA testin että sen väri selviää. Se on jotain suklaan ja kanelin väliltä :D No katsotaan minkä värinen se on, kuhan ensin kasvaa isoksi pojaksi.

Täplis tuli matkaani samalla, ja se pääsi uusintakierrokselle Napitan kanssa. Tämä oli sitten viimeinen niitti, ja herra sekosi täysin hormooneistaan ja hajuistaan. Torstai iltana Täpliksestä tuli palleja kevyempi kolli, ja toivottavasti tämä auttaa nopeasti tyynnyttämään hormooni hirmun. Näin ollen ISOT kiitokset Natalialle Täpliksen hyvästä hoidosta ja pitkistä hermoista! Kissa on aina ollut tiptop kunnossa näyttelyissä ja aina on joustoa löytynyt kun kolli on mennyt astutusreissuille yms. Lisää tälläisiä kolli koteja!

Myy turpoaa kuin pullataikina Helenin luona, ja se varmaan nyt tekee sitten 9 pentua mun riemuksi. Oli se sen verran iso jo kun sitä tiirailin ja vielä olisi se maaginen kuukausi edessä. Pentukyselyt on tervetulleita!

Vielä olisi yksi rutistus tiedossa, eli 24.-25. päivät menee TICAn merkeissä. Näillä näkymin siis Lissu, Merlin, Rutja ja Ljuba olisi tulossa näyttelyihin. Jännittävä nähdä millainen heinäsirkka tuli ostettua Heidin kanssa Moskovasta :)

sunnuntai 26. helmikuuta 2012

Ljuba

Tälläinen rakkaus tuli hommattua Nalittna kissalan Heidin kanssa Venäjältä ;)




Virallisemmin Ljuba on Quisha Oriclis (OSH o)

maanantai 6. helmikuuta 2012

Kaiken näköistä tapahtunut..

Taas on tapahtunut kaikkea uutta viime päivityksestä!

Pennuista enään kotona odottelee luovutusta Myrskylintu, Lumikuningatar sekä Ukkosen Poika. Ukkosen piti jäädä omaan kasvatukseen, mutta suunnitelmat hieman muuttui lennossa. Ukkonen tulevaisuudessa hoitaa siitoskissan uraa toisaalla :) Siitä sitten kun asiat on saatu lukkoon.

Kissalaan on saapumassa uusia kissoja kasvatukseen. Violan hopeatäplikäs tyttö Lucia (Saca´s Lucia´s Halo) toivottavasti tulevaisuudessa toisi sitä kaivattua hopeaa cornari kasvatukseen. Neito mitä ilmeisemmin on jäämässä Lahteen sijoitukseen, vielä pieniä hiomisia pitää odottaa ennen kuin asia varmistuu.

Seuraava näyttely on jo kovaa vauhtia tulossa! Ryhmärämä osallistuu URKin näyttelyihin sunnuntaina, kokoonpano on seuraava: Didi (Sudenmorsian), Ukkonen (Ukkosen Poika), Täplis (Heartkiller), Garik joka saa siitosluokan myös, Casper (A Little Red), Vickan (Victoria) sekä Merlin (Megatron). Eli jälleen saa sinkoilla paikasta a paikkaan b ja ehkä c:n sekä d:n kautta myös.

Seuraava itispentue on myös suunnitteilla..
Täplis pääsee treffaamaan tällä viikolla Myytä, eli toivottavasti pääsiäisen jälkeen olisi pentuja maailmassa. Mahdolliset värit ovat musta / ruskea, suklaa ja mahdollisesti kaneli, näiden hopea/savu variaatiot sekä kuvioista täplikäs sekä ticked tabby sekä jos tähtien ja kuun asento on oikea niin klassiseen on promillen mahdollisuus.

Cornareita myös ollaan suunniteltu ja Raija lähtee miehelään heti kun neiti suostuu kiiman tekemään..

torstai 19. tammikuuta 2012

Reissu Helsinkiin..

Allekirjoittanut vietti viime viikonlopun Helsingissä, tai ensin perjantain Espoossa.

Entressen Faunattaressa tuli pidettyä rotuesittelyä cornareista ja itiksistä, matkassa oli Helen Vickanin kanssa sekä omistaja itse Teija Merlinin kanssa. Lahdesta raahasin läjän kissoja, joista Garik otti tilanteen haltuunsa tuttuun tapaan :) Lepponen päivä siis tuli vietettyä, kiitos siitä Faunattarelle.

Lauantaina lähdin sitten mummin, eli Lissun (Spectrolite LittleSureShot) kanssa SUROKiin Kaapelitehtaalle. Perjantaina sain sovittua yöpaikan Helenin luota joten ei tarvinnut ajella edes takaisin motaria. Lissulle ehti tulla näyttelytaukoa peräti 2 vuotta, joten ihan huvikseni ilmottelin sen sitten. Mummo otti hyvin rennosti näyttelyn ja lauleskeli naapuri ocicateille joikujaan :D Oli siinä täplikkäät ihmeissään.. Lotte arvosteli CRX II värin ja oli hyvin pahoillaan että toinen pennuista oli ABS koska mielellään värin parhaan olisi valinnut. Lotte epävirallisesti teki VP:n kastraatin, pennun ja Lissun välillä ja totesi että Lissu on huippu CRX. Sillä on leuka ja korvien asento on huikea vaikkei koko olekkaan suurimmasta päästä. Serti ja kutsu takaisin TP- valintaan.

TP valintoja sitten saatiikin odotella koska Lotte oli HYVIN hidas.1 kategorian paneeli ehti jo alkaa kun Lotte arpoi viimeisiä kissojaan. Naaraissa oli rotukirjo huikea, mutta Loten mielestä ei ollut kuin yksi kissa jonka voi laittaa edustamaan kategoriaa 3 paneeliin ja se oli meidän Lissu! Pikkasen oli omistaja pää pyörällä kun tuomio julistettiin ja pakko oli heti miettiä että pitäisikö sittenkin Lissua enempi ilmotella kun Raija toivottavasti pääsee pian mammalomalle.

Kolmoskategoria oli viimeisenä ja sitä tuli sitten seurattua Poffun (PikkuPirun Poison Girl) sijoituskodin Marian ja Matildan kanssa. Olin jo valmistautunut hakemaan Lissun ensimmäisenä pois, mutta kuinkas kävikään.. Loppuen lopuksi Lissun ja cymrikin välillä ratkaistiin BIS, kun äänet menivät tasan! Monta kertaa ratkaiseva tuomari kävi arvoimassa kissat ja lopulta päätti sen cymrikin voittoon. Olin erittäin tyytyväinen että Lissu jaksoi paneelin hienosti leipoen ja taisi se hieman laulaa myös :D

Sitten piti lähteä Helenin luo, ja pikkasen oli turisti olo navin kanssa ajellessa :D  Vaikka olen asunut Espoossa niin silti inhoan ajaa Helsingissä! Navi opasti perille ja kodinhengetär oli vääntänyt nälkäiselle kasvattajalle pöperöt valmiiksi herra seurassa ;)

Sunnuntaina matkassa oli Vickan (PikkuPirun Victoria), Myy (DeLaSoul´s Suzy Snowflake) ja Merlin ( Zeldtrix Megatron) sekä Lissu joka oli turistina. Kaapelilla oli neloset ja ykköset survottu yläkertaan ja loput olivat alakerrassa. Eilinen Lotte osui myös omille nelosille joten hidas päivä tiedossa. Vickanille osui Catharina joka myös oli todella hidas.

Merlin ensin pöydälle, ja Merlin saikin paljon kehuja kuviostaan sekä koostaan. Silmien väri tuotti harmitusta koska nuorelle tyypilliseen tapaan ne etsivät vielä sävyään. Vihreää nähtiin mutta myös keltaista, ihan kuin olisin Pinkin kanssa tämän joskus elänyt? :D
Myy tuotti ihastusta lähes täydellisellä savulla. Vain pieniä haamuraitoja jaloissa ja naamassa, mutta kirjattiin silti melkein täydellisenä. Serti tuli ja samalla uusi Champion kissalaan!
Myy kävi odotetusti häviämässä TP valinnassa ja samoiten Merlin..

Vickanin turkki ja eleganttius toi paljon ihastelua Catharinan pöydällä mutta koska Viksulta puuttuu leuka, niin siihen tyssäsi sitten matka. Serti mutta ei kutsua TP valintaan.

Seuraava näyttely on vasta parin kuukauden kulttua URK ja sitten TICA. Molempiin olisi tarkoitus pentuja tuoda näytille, jotka saavat huomenna 2. rokotuksen ja sitten ne lentääkin isoon maailmaan..

Ukkonen edelleen etsii sijoituskotia, joten sitä voi kysellä kiinnostuneet :)

sunnuntai 8. tammikuuta 2012

2012

Uusi vuosi on alkanut suhteellisen vauhdikkain menoin. Pennuista kaikki muut paitsi Ukkonen on löytänyt jo varma kodin itselleen. Ukkosen tilannetta katsellaan vielä :)

Pennut ovat kasvaneet ja niistä on tullut rasittavan ärsyttävän ihania itämaisen alkuja. Osaavat jo huutaa ruokaa kun kuulevat herätyskellon äänen ja tunnistavat hyvin ketä tulee kotiin ja milloi kannattaa huutaa ruokaa rappusissa. Seikkailuretkiä yläkertaan on ominpäin tehty ja siellä tutustuttu koiriin.

Muutaman viikon päästä on toisen rokotuksen aika sekä sirutuksen. Samalla koko porukka tutkitaan eläilääkärin toimesta. Sitten käy osa porukasta uudelleen eläinlääkärin käsittelyssä jolloin nipsastaan vehkeet veks, ja sitten onkin aika siirtyä uusiin koteihin :) Kumman nopeasti aika menee pentujen kanssa, muutama kuukausi sitten vasta  odotettiin pentujen syntymää.. Haikein mielin jälleen iso porukka jättää kissalan ja lähtee hurmaamaan uusia kotejaan ympäri Suomen.

Sudella on uudessa kodissa Myy ja Vickan seuraneitoina joten vauhtia tuskin puuttuu, Helen parka :D Myrsky ja Lumi pääsevät samaan kotiin ja myös hopeatiketti veljekset saavat tuttua seuraa toisistaan uusiin seikkailuihinsa. Akattoman tilanne on vielä hieman avoin koska ensimmäisellä rokotuksella löytyi lievä sivuääni sydämestä, jota eläinlääkäri veikkasin rankemman alun syyksi. Toivomme kovasti että kuukaudessa tilanne olisi parantunut ja Äijä pääsisi uuteen kotiinsa terveenä :)